Příroda je tak mnohotvárná, že se
nedá spoutat lidskou rukou. Nezachytíš ji slovy, hudbou ani
obrazem. A přece se mi zdá, že žije, a snad právě
proto, že žije, je tak nepolapitelná člověkem. Hledám
za tím vším nějaký smysl a nedaří se mi to. Kde
je nějaký smysl toho, že si příroda žije pro sebe?
Pro sebe, nebo pro někoho jiného? Jaký smysl má tady
ten stromek nebo tamten mohutný dub, kterému člověk
ořezal největší větve? Má smysl květ,
plod, keř, strom, krajina, nebo je to vůbec nesmysl
vkládat do všeho nějaký smysl a hledat za vším něco
základního, podstatného?
Platon to měl jednoduché:
Ve všem viděl jen odraz věčné ideje, a tak
mohl nacházet všude harmonii, v přírodě i v člověku.
Ale co my, moderní ahasverové, kteří tuto ideu nevidíme
a vůbec nechápeme? Kde my máme najít harmonii, a také
onen božský klid, který z ní vyzařuje? My jen víme, že
nemůžeme žádný klid najít, ať ho hledáme u sebe
nebo u jiných lidí nebo v přírodě. Či nezdá
se Ti mnohokrát, že sama v sobě nemůžeš nalézt onu
hlubinu bezpečnosti, po které člověk tolik
touží? Anebo je to snad privilegium některých lidí, že
mohou všechno brát takové, jaké to je, a být proto spokojeni
a klidni, a snad je to prokletím těch druhých, že takový
klid nikdy a nikde nenajdou? Můžeš se do svého krunýře
schovat před světem, ale jsi tam pak ve svém doupěti
sám a sám a nikdo Ti nemůže pomoci. Je tu přítomnost,
tak zvláštní, tak neočekávaná, tak živě přítomná,
že každý pohled do budoucnosti by ji mohl zkazit. Žiji a prožívám
každou chvilku, každý úsměv, každý pohyb bílé ruky a
nahé paže, šepot divných slov a záchvěv hlasu známého,
blízkého a zase až příliš vzdáleného.
Když jsem přišel na okraj
lesa, prokouklo závojem mraků slunce, jen tak stydlivě,
jako by se bálo na člověka podívat. Je tu ticho.
Les je vlastně vždycky tichý. Roste si podle svých odvěkých
zákonů. Jdu pěšinou a myslím si, že příroda
vlastně nezná bolesti. Květ ovadne a spadne, strom
uschne a umře vestoje. Ani zvířata nedovedou nikomu
říct, co je trápí. Jenom člověk má tohle privilegium.
|