Májové listy by měly být růžové, aby to odpovídalo májové náladě,
ale nemohl jsem je sehnat. Opravdu jsem Ti chtěl poslat
růžové psaní, ale v obchodě nic takového zastarale
sentimentálního a kýčovitého nemají. Také se mi zdá,
že to ti básníci přehnali a udělali si z máje předmět
svých básní, a to doopravdy ani tak není. Potkávám v parku
sem tam nějaký pár, ale většinou jsou tam staří
dědci a staré báby. Mnozí vedou psíka na šňůře
jako já, tváří se otráveně a unuděně,
buď proto, že jim pes utíká tam, kam oni nechtějí,
anebo proto, že mají mokro v botách. A těch několik
mladých párů také jaksi pospíchá, asi někam do tepla.
A tak si jdu denně s psíkem do parku a dívám se na kvetoucí
stromy a sám nevím, zda někdo na mně pozoruje, že
jsem vlastně šťasten, i když se ani moc neusmívám.
Mohu si vracet ten film, jak zpívá Karel Gott, pouštět
jej pomalu nebo rychle, zastavovat se u některých chvilek
bližších i vzdálenějších, pouštět si film černobíle
i barevně, zkrátka mohu si se svými vzpomínkami dělat,
co chci. A vzpomínky mě poslouchají, vracejí se pěkně
tak, jak jim poručím.
Měl bych asi víc myslet na svou práci a v ní hledat útěchu.
Jenže mi to jaksi nejde. Píši tu zamýšlenou knihu, ale nedostal
jsem se daleko. Zůstal jsem trčet u základních pojmů.
Chtěl bych definovat umění a nejde mi to. Přečetl
jsem haldu knih a nic jsem v nich nenalezl. Tobě se zdá,
že je hudba něco božského, ale to si myslelo až mnoho
lidí, pythagorejci počínaje, přes Plotina, jenže
já nevím, co je božské a co lidské. Všechno je jenom lidské,
menschlich, allzu menschlich, lidská, příliš lidská.
Lidské se všemi kladnými a zápornými rysy, láska, přátelství,
umění, hudba. Mírou všech věcí je člověk,
to už říkal řecký filosof, jsoucích, že jsou, a
nejsoucích, že nejsou. Jednou jsi člověkem a nic
Tě z toho nedostane, nemůžeš se nad to povznést,
i když si namlouváš, že máš křídla. A pak jako člověk
skončíš svůj život a nezbude nic, jen pár vzpomínek,
a ty také vyblednou. A pak si zazpíváš, nebo Ti někdo
zazpívá: To všechno odnes čas.
Jen málo okamžiků bylo pro mne takových, že jsem si uvědomoval
dokonalou krásu, že jsem ji vnímal všemi smysly, snad i chutí.
Nejčastěji ovšem stačí, abychom krásu vnímali
zrakem. Ale můžeme svůj zrakový vjem prohlubovat
i hmatem. Vzpomínám si, že jednou v drážďanské galerii
vedla jakási profesorka své studenty k tomu, aby zavřeli
oči a hmatem zjišťovali, jak Rodin ve své soše Jana
Křtitele naznačil napětí svalů, které
zrakem nebylo patrné. Je tedy naše dlaň také takovým
prostředkem, který nám umožňuje citlivě vnímat
krásu. Proto snad hladíme kočku nebo psa, abychom pocítili
hebkost jejich srsti. Proto snad hladíme něčí ruku,
abychom cítili krásu a uvědomovali si blízkost druhé
bytosti. Anglický spisovatel Aldington na tomto hmatovém vnímání
krásy založil svůj román. Takovou krásu, vnímanou všemi
smysly, svým tělem i duší jsem prožil málokdy, a přece
jsem ji prožil. To snad člověk ani vyjádřit
nechce, aby slovem tu krásu neporušil.
|